Visa tråd - xbox eeprom • forum.dragonslayer.se

xbox eeprom

xbox eeprom

Inläggav DragonSlayer » tor jan 08, 2009 4:06 pm

i Xboxen finns ett eeprom minne..
här lagras information som t.ex serienummer, MAC-adress, region, Hårddiskslås, xboxversion, live-nyckel etc.
Detta minne kan läsas genom programvara i xboxen som t.ex Evolution-X som även kan göra en backup av minnet till en fil.. det skapas då en mapp på C: som heter Backup.. själva eeprom backupen heter då EEPROM.BIN och är på 256Kb
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: xbox eeprom

Inläggav TO74 » ons aug 26, 2015 9:41 pm

En nybörjarfråga om detta. EEPROM sitter på moderkortet om jag förstått det rätt. Mitt moderkort gick sönder så jag bytte till ett nytt (v1.6) där jag fixade ny lödning och monterade mitt SmartXX. Satt i moderkortet i gamla Xbox och trodde det skulle gå smärtfritt med samma HDD. Felkod 13 kommer nu både i originalstart samt chippat läge. Något strul med dashboard. Originalläget har Evolution X och chippat Avalaunch.

Har letat en del och fått några förslag men förstår inte grundproblemet. Kan någon reda ut detta? Har ingen lust att chansa med risk för ominstallation...
TO74
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 22, 2015 10:14 pm

Re: xbox eeprom

Inläggav DragonSlayer » mån aug 31, 2015 2:46 pm

Här är länken till felkoden 13 & 16
frågan är väl varför den inte kan ladda någon dashboard? Är det samma hårddisk och chip som var till den gamla xboxen.. tänker mig annars att det är fel lba-läge i bios.. (hur man skall formatera disken E: F: G: eller bara E: F:)
jag antar att hårddisken inte varit låst i / med det förra moderkortet för då borde du fått ett hårddisks lås error.

PS. 1.6 moderkorten passar inte i en gammal låda.. eller om det var tvärt om... blir en kortis och sabbar en transistor.
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: xbox eeprom

Inläggav TO74 » ons sep 02, 2015 9:31 pm

Samma version och lådor på de två

Får felkod 6 (kan ej låsa upp HDD) när jag startar i originalläget med ena knappen på front och felkod 13 på både originalbios och evox bios när jag startar från SmartXX menyn. Tror nu HDD var låst i min chippade box (för att undvika banning på live?). Koden ligger då i eeprom på gamla moderkortet...

Fick tips om lösenord teamassembly eller xboxscene för upplåsning. Men måste då in med HDD i dator med IDE anslutning eller fungerar det ifrån superdisk.iso att låsa upp? Eller går det via SmartXX menyn och något Linuxkommando?

Brände en skiva med superdisk på DVD-RW (som funkar bra tidigare) men ville inte starta upp. Ska testa bränna igen, krävs xiso-format?

Om jag lyckas låsa upp HDD, påverkar jag då lösenordet i eeprom? Det som sitter i nu är kopplat till original-HDD från "reservdelsboxen" men jag vill inte bränna den oxå om det visar sig att HDD är körd.

Ja, samma chip och HDD men nytt moderkort.
TO74
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 22, 2015 10:14 pm

Re: xbox eeprom

Inläggav DragonSlayer » mån sep 07, 2015 8:51 am

oavsett behöver du tillgång till en dator med ATA interface så att du kan köra ATAPWD....
hårdisken är låst till ditt förra moderkort (error 6)
Här här en länk till hur atapwd funkar viewtopic.php?f=12&t=36


Original Xbox hårddisk har inget masterpassword utan bara userpassword det är det som sparas i eeprom
evolutionX sätter ett masterpassword när man skall låsa hdd med userpassword (eeprom)

något av dom förslag på lösenord du angav bör fungera att använda för att stänga av S.M.A.R.T lösenordet

jag ser ingen vitts med att hitta userpasswordet i ditt gamla eeprom men här är iallafall en länk till hur man bygger en eepromläsare
http://forums.afterdawn.com/threads/how ... 026/page-5
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Nästa

Återgå till XBOX - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


cron