Visa tråd - Felkod 13 eller 16 • forum.dragonslayer.se

Felkod 13 eller 16

Guider för xbox1

Felkod 13 eller 16

Inläggav DragonSlayer » fre mar 07, 2008 7:31 am

Jag har sett många frågor om felkoderna 13 och 16 i olika forum.Dessa båda felen hör ihop...

symptom:
när du startar xboxen så visas en siffra/nummer i övre vänstra hörnet på skärmen och meddelandet "System Error Service Required" på flera olika språk.

Error 13 får man om xboxen inte kunde ladda någon dashboard.
Detta får man normalt om man startar xboxen med en ny tom hårddisk
(både i chippat & original läge)


Så lösningen på error 13 är att installera en dash (vilken som helst i chippat läge)
Får du det i originalläge beror det på att den inte kan starta MS-Dashboard (instrumentbrädan tror jag den kallas i den svenska original xbox-manualen)
MS-dashboard finns på de flesta installationsskivorna. (Chippers, Slayers, Console osv.)


Error 16 kan man BARA få om man inte har en MS-dashboard OCH xboxen tappat tiden.
Xboxen kan tappa tiden olika sätt:
1. Urkopplad från strömmen för länge (ca 2 timmar)
2. FRAG, vid FRAG resetar xboxen tiden.
3. Hardware Refresh disk


Tänkbara senarion när man kan få err 16.
1. Du chippar xboxen och byter hårddisk samtidigt... (drar ut på tiden)
Lösning: Sätt i originaldisken och ställ tiden...


2. Din hårddisk crashar, det tar veckor innan du får en ny.
Lösning 1. Sätt i din original disk, och ställ tiden
Lösning 2. Låna en hårddisk (upplåst) med MS-dashboard på
Lösning 3. Flasha in en bios med err16 fix på (hotflash i annan xbox)
Lösning 4. Hotswappa hårddisken med datorn och installera MS-dashboard


3. Nån idiot har raderat ms-dashboard på din original disk.
Lösning. se senario 2


Undvik Error 16
Vid error 16 kan man inte boota på CD/DVD (och alltså kan man inte installera MS-dashboard så)
Error 16 undviker man alltså genom att ha en korrekt installerad MS-dashboard och på så vis får du heller inte error 13.


Err16 fix
(Xbox-Scene)
Skipping of the MS Dash clock check. This enables you to boot from DVD correctly when setting up a new hard disk without any problems or errors. This gets rid of Error 16 problems.
En lista över biosfunktioner
http://www.xbox-scene.com/bios_retail.html

Att köra på bios med Err16 fix är inte att rekomendera vid normal drift, detta eftersom man vill ha koll på om xboxen tappat tiden eller ej, inga spel med AutoSave funktion fungerar om xboxen tappat tiden (varken i original eller chippat)
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Felkod 13 eller 16

Inläggav daco » ons jul 16, 2008 12:04 am

Hej dragonslayer. Jag kan inte starta min xbox nu längre på grund av att jag har försökt att uppdatera min XBMC och samtidigt inaktivera xboxdash.xbe. Något fel gjorde jag under uppdateringsprocess att min XBMC inte vill starta. Min xbox är chippade. Jag ska bara säga att det är första ggr jag gör det, så jag är nybörjare i denna området. Nu få jag bara upp den gröna fler spåkiga texten och felkod 16 på skärmen. Har försökt att boota med olika bootdisc utan att kunna få igång den.

Jag har läst din guider om felkod 13 eller 16 och har läs en del från andra forum också, men jag har svårt att hänga med ändå. Var jag förstå i beskrivningen så kan xboxen inte boota från DVD enheten på grund av att den har tappat bort tidinställning. Skulle du kunna beskriva i detalj hur man gör för att få igång xboxen igen.

Går det att plocka ut min hdd och sätta den i min kompis chippade xbox istället för DVD enheten. Sen med hjälp av ftp åter aktivera min xboxdash.xbe och sen sätta den tillbaka den i min xbox?
daco
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 15, 2008 11:17 pm

Re: Felkod 13 eller 16

Inläggav DragonSlayer » ons jul 16, 2008 6:43 pm

Du kan koppla in din hårddisk i kompisens xbox och installera MS-dashboard på nytt.
sedan hittar xboxen filerna som behövs för att ställa klockan... och du kan boota på skivor igen :)

Det går normalt inte med normalt BIOS att starta utan DVD spelare så du kan inte koppla in två hårddiskar på en gång.

Om du har ett chipp där du kommer till en meny på själva chippet (smart XX, X3 etc) så kan du flasha in en bios med err16 fix på och då kan du komma runt problemet
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Felkod 13 eller 16

Inläggav daco » tor jul 17, 2008 9:48 pm

DragonSlayer skrev:Du kan koppla in din hårddisk i kompisens xbox och installera MS-dashboard på nytt.
sedan hittar xboxen filerna som behövs för att ställa klockan... och du kan boota på skivor igen :)


Men är hårddisken inte låst till den xboxen den sitte i och måste öppnas upp av speciela program om man ska sätta in den i en annan xbox? Jag har för mig att jag har läst från andra forum (rätta mig om jag har fel). Hoppas att du har tålamod att förklara för mig jag ska försöka lära mig.
daco
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 15, 2008 11:17 pm

Re: Felkod 13 eller 16

Inläggav daco » fre jul 18, 2008 10:22 pm

Hej DragonSlayer!

Min xbox fungera igen nu. Jag gjorde som du sa flytta min hårddisk till kompisens xbox och boota med bootdisc, sen starta upp XBMC som finns med på Bootdisc så att jag kan med FlashFTP går in och återaktivera xboxdash.xbe. Efter det flytta jag hårddisken till baka till min xbox och boota med Bootdisc starta XBMC på Bootdisc och återigen med FlashFTP rätta till felet som jag har gjort innan. Så nu är Xboxen uppdatera och klart tack vare dig. Annars blev min Xbox bara en plåthög.

En jätte tack DragonSlayer

Mvh

Daco
daco
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 15, 2008 11:17 pm

Re: Felkod 13 eller 16

Inläggav DragonSlayer » fre jul 18, 2008 10:49 pm

daco skrev:Men är hårddisken inte låst till den xboxen den sitte i och måste öppnas upp av speciela program om man ska sätta in den i en annan xbox? Jag har för mig att jag har läst från andra forum (rätta mig om jag har fel). Hoppas att du har tålamod att förklara för mig jag ska försöka lära mig.


Jo det är helt rätt Hårddisken behöver vara upplåst för att du skall kunna använda den i en annan xbox...

Kul att hjälpa till :)
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE


Återgå till XBOX - Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


cron