Visa tråd - Bränna till xbox360 • forum.dragonslayer.se

Bränna till xbox360

Guider för Xbox 360

Bränna till xbox360

Inläggav DragonSlayer » fre mar 07, 2008 7:11 am

Guide: Bränna till xbox 360, undvik problem.
Guide: Att tänka på när du bränner till xbox360.
OBSERVERA ..tar ej hänsyn till NME eller andra chipp (där kan andra saker gälla)
en ny version av denna guide finns i tråden Skapa en bränd xbox360 skiva från rar filer steg-för-steg

Första steget är att kontrollera att man verkligen har en DVD DL brännare..
Kontrollera i enhetshanteraren vad det är för modell och gå sedan till tillverkarens hemsida och dubbelkolla att den klarar DualLayer skivor.
Själv använder jag en Pioneer DVD-212D

Många som har problem med bränning :(
OFTAST beror detta på dåliga skivor..
För att vara på den säkra sidan bör man använda media med MKM mediakod...
det är BARA verbatim som gör denna ... men det funkar..
Verbatim har egna fabriker så du vet alltid vad du får...
det skall ALLTID vara DVD+R DL

Visst nu kommer många att säga att...
men märket XXXX fungerar för mig... men detta kan vara en ren tillfällighet för det är inte alls säkert att samma märke tillverkats i samma fabrik eller ens i samma världsdel i nästa packe man köper...
Vill man ta reda på vilken mediakod som skivan har, kan man göra detta med programmen "DVDinfo Pro" eller "Nero Info Tool" INNAN man har bränt på skivan.
Jag kan säga att RITEK (som funkar JÄTTEBRA till XBOX & WII) inte fungerar särkilt ofta till XBOX360 (varken Samsung eller Hitachi)

Jag har märkt att det kvittar i vilken hastighet jag bränner på mina Verbatim 8X det fungerar alltid ....OM jag inte har en massa program och onödiga tjänster igång på datorn... Om detta är orsaken kan man ofta se en ca 1cm bred ring längst in på skivan när bränningen blivit klar (CloneCD säger att bränningen utförts korrekt)
själv bränner jag i CloneCD eftersom detta är enklast, eftersom det OFTAST distrubieras i detta formatet...

Skulle det inte följa med en .DVD fil så kan man enkelt skapa en sådan själv... detta är en TEXT fil som man kan redigera eller skapa själv med programmet "Anteckningar" (notepad.exe)

så här kan en .DVD fil se ut:
Kod: Markera allt
IMAGE00.BIN
LayerBreak=1913760

Här är IMAGE00.BIN själva image filen så om du har en fil som heter t.ex image.ISO så är det bara att ändra eller skapa en .DVD fil

OM man av någon anledning inte kan köra CloneCD så går det bra med vilket brännar program som helst... det viktiga är att det kan bränna images och att man kan specificera var på skivan den skall byta lager...(LayerBreak)

OM man har en väldigt gammal firmware så är oxo brännaren viktig för då måste man kunna ändra "booktype" till DVD-ROM...
Det är därför Pioneer brännarna är så populära, för dessa gör det automatiskt när man bränner på + media..
OM man har de nyaste Firmwaren iXtreme så är det väldigt viktigt att spelen är korrekt "stealth" patchade...
Det är det som är sjäva vitsen med dessa firmware... att man inte skall kunna starta en, icke korrekt stealth patchad skiva, och därigenom undvika att bli bannad från xbox Live.
Läs mer om olika 360 firmware

För att kolla om en skiva kommer att BLI stealth, så kollar man image filen först med programmet "Schtrom360Xtract" eller "XDVDMulleter"
ta för vana att alltid kolla image filen med något av dessa program innan du börjar bränna... då får du reda på om något saknas i imagefilen
(gäller även dig utan iXtreme)

Lycka till
/DragonSlayer
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Verbatim

Inläggav DragonSlayer » fre mar 07, 2008 7:16 am

Jag har nu även provat de nya Verbatim skivorna som är tillverkade i Indien (Made in India, MII) och jag måste säga att jag inte alls är så värst imponerad av dessa skivorna :(

De som är tillverkade i Singapor (made in Singapore) är dom som är absolut bäst.

EDIT: 2008-04-25
Jag har nu fått höra från säkra källor att fabriken i Singapore kommer att sluta producera DVD+R DL skivor till förmån för Blue-Ray skivor
All produktion av DVD skivor kommer att flyttas till fabriken i Indien (MII). Vi får hoppas att kvalitén kommer att bli lika fin som den från Singapore (MIS)
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Stealth patcha

Inläggav DragonSlayer » lör mar 15, 2008 12:02 pm

Om ett spel skulle visa sig att sakna någon del (DMI, PFI, SS, Video etc) så kan man lägga in dem med programmet XDVDmulleter..
Stealth patchar kan man hitta bla. på:
http://www.360patches.com
http://shir.nl/stealth/
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

extra Stealth "SplitVid"

Inläggav DragonSlayer » lör mar 15, 2008 12:33 pm

För att skivorna skall bli så lika original som möjligt bör man se till att image filerna är "SplitVid" innan man bränner till skiva.
Med progammet "Xbox Backup Creator" löser du detta.
Med XBC kan du:
  • skapa SplitVid images
  • Göra backup från 360/Kreon drive
  • Bränna
  • Hantera Stealth (extract/inject)
  • göra en enkel Stealth check
Bild
Jag har provat att bränna med det på min Vista Ultimate dator, men det gick inte så bra :(
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

NME Chip

Inläggav DragonSlayer » lör apr 26, 2008 11:43 am

OM du har en xbox 360 med ett NME chip så behöver du ha skivor med NME360 layout.
NME läser SS (Security Sector)på adressen #FC021E
Det finns speciella program för NME chip:
  • NMEmerger
  • NME aSSociat0r
Jag har ingen egen erfarenhet av NME chip och har inga planer att skaffa det heller
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Live säkra skivor

Inläggav DragonSlayer » tor dec 11, 2008 1:03 am

Det finns inget som heter "Live säkra skivor" om det inte är originalskivor .. original skivor är det enda som är 100% säkert att köra på live utan att riskera banning..

OBSERVERA att vissa skivor ser ut som stealth.. (Vid en snabb koll) och fungerar med iXtreme ...
Lita alltså inte på snabb kollerna i Xbox Backup Creator, XDVDmulleter etc.
Du behöver göra en riktig crc32 check och kolla av mot databaser för att vara riktigt säker..
Schtrom360Xtract kan göra detta men det tar lite tid, men det kan vara värt besväret att slippa få konsoll bannad


Senast uppknuffad av DragonSlayer tor dec 11, 2008 1:03 am.
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE


Återgå till XBOX360 - Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst