Visa tråd - Använda xbox i bil • forum.dragonslayer.se

Använda xbox i bil

Guider för xbox1

Använda xbox i bil

Inläggav DragonSlayer » mån apr 20, 2009 4:39 pm

Jag har fått många önskemål om att bygga in xboxar i bilar...
Jag har funderat på detta själv men har inte fått tummarna loss.. jag kan däremot berätta lite om det jag tagit reda på!

Strömförsörjning
Det finns två sätt att strömförsörja xboxen på..
Invertor som använder bilbatteriet för att skapa 230V
en 12V DC-DC PSU som modifieras för att fungera med xboxen.

Fördelar med Invertor:
    Enkel installation
Nackdelar med Invertor:
    brus på ljud & bild

Fördelar med DC-DC PSU:
    mindre förluster
    betydligt mindre brus
Nackdelar med DC-DC PSU:
    Svårare installation

Ett tag funderade jag på att själv bygga en DC-DC PSU som en utbytes del till xbox.. men det var lättare sagt än gjort och skulle bli väldigt dyrt..
Nu finns det företag som inte gör mycket annat.. t.ex http://www.mini-box.com dessa säljs i sverige av bland annat http://www.icd.se/index.php?main_page=i ... 67_202_228

En xbox (v1.0 -v1.5) kräver dessa spänningar och strömmar (original nätdelen är på ca 100W)
+12V ca 1.2A (14.4W) (v1.0 -v1.5)
+5V ca 13.2A (66W)
+3.3V ca 4.8A (16W)
+3VSB ca 0.045A (v1.0 - v1.1)
+3.3VSB ca 0.075A (v1.2 - v1.5)

En xbox (v1.6) kräver dessa spänningar och strömar
+12V ca 0.8A (v1.6)
+5V ca 3.6A (v1.6)
+5VSB ca 13.6A (v1.6)
+3.3V ca 4.8A (16W)

(vilket jag får till ca 97W)

Man kan trimma ström behovet lite genom att köra UTAN DVD-spelare (som tar ca 5V 2A, 12 1A) och köra på en 2.5' eller mindre hårddisk. en standard xbox HDD tar ca 5V 0.75A, 12V 0.75A.. Jag tror att det istort sätt bara är DVD, HDD och fläktarna som behöver 12V i xboxen, jag har iof inte kontrollerat detta

På äldre xboxar kan man även ta bort lite kondensatorer på moderkortet för att få mindre strömmrusning när man startar xboxen.

Anledningen till att man behöver modifiera DC-DC PSU är att xboxen använder 3.3V på standby medans en ATX nätdel levererar 5VSTB. xboxen har dessutom PW_ON och PW_OK som inte heller är direkt kompatibelt.
mer om modifikationerna på xbox-scene http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=536915

Tyvärr så är det problem att få en XBOX v1.6 att fungera med en ATX nätdel eftersom den kräver så stora strömmar på 5VSTB (brukar ligga på runt 1.5 - 2A)

Kontroller
Förutom strömförsörjning behöver du ett sätt att kontrollera din xbox... om man inte tänkt att använda den till spel och endast som mediaspelare så kan man använda fjärrkontrollen.. man kan modda donglen så att man kan flytta IR-ögat till valfri plats och jag skulle rekomendera att även bygga in en xerc så att man kan starta xboxen med fjärrkontrollen (xerc och DVD-dongle kan använda samma ir-mottagare)
skall man använda xboxen även till spel behöver man även en handkontroll.. och då är väl en trådlös att rekomendera...

Video
Skärm är inte ett måste om man inte behöver video till spel eller film.. man kan använda en 4x20 raders LCD display oxo.. XBMC har stöd för navigation på LCD. Annars är väl en LCD monitor att föredra men jag hade inte nöjt mig med en ansluten till Composite (RCA) men detta är det som är mest tillgängligt ifall man t.ex vill koppla det till bilstereon, eftersom xboxen antagligen är en pre-v1.6 så går det ganska enkelt att bygga VGA stöd, men som sagt.. det kan bli ganska dyrt om man skall ha en skärm som klarar mer än composite. Jag tänkte mig en 8" VGA från deltaco (230x171x40). Den bör ju fungera på 12V oxo för enkelhetens skull... Tänk oxo på att ju mer folk kan se i din bil, desto mer utsatt för inbrott blir du.

Audio
Ljudet kopplar man till befintlig bilstereo.
Har du inte några ingångar på din stereo kan du använda en FM sändare. Det finns både trådlösa och med sladd.

Nätverk
För att ansluta bilen till nätveket använder man två billiga accesspunkter som man kör i bridge läge.
Tänk på att xboxen behöver vara igång då du skall föra över grejor till den. Du kanske inte vill lämna bilen på parkeringen med tändningen påslagen.
Man skulle oxo kunna tänka sig att man har en liten extern NAS i bilen som man "mellan lagrar" film och musik på, många av dessa går direkt på 12V, men man behöver då förutom accesspunkten även en liten hub eller switch. Jag skulle tro att en accesspunkt, switch och NAS drar betydligt mindre än vad själva xboxen gör.
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Återgå till XBOX - Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


cron