forum.dragonslayer.se • Visa tråd - Xboxens Filsystem FATX
Sida 1 av 2

Xboxens Filsystem FATX

InläggPostat: fre mar 21, 2008 2:28 pm
av DragonSlayer
Xbox filsystem
Filsystemet som Xbox använder heter FAT-X och är ett alldeles speciellt filsystem anpassat för Xboxen
Hårddisken har som standard 5st partitioner C: E: X: Y: Z:
På enhet C: finns xboxens operativsystem "MS Dashboard" tror den är nämnd som "instrumentpanel" i original manualen.
Enhet E används för savegames och "downloadeble contents" från Xbox live, samt musik som man kan rippa från CD-AUDIO skivor.
Enhet X Y & Z används för att cachea data för att få snabbare ladd-tider i spel.
FAT-X kan inte hantera filnamn längre än 42 tecken och vissa tecken kan inte användas alls i filnamn.
Det går inte lagra filer som är större än 4096Mb (4Gb) (4294967296bytes).
När man modifierat sin xbox får man till gång till partition6 (F) & eventuellt partition7 (G). Beroende på vilken BIOS typ man flashat med.

.06 biosar har bara en stor F (partition6)
.67 biosar har en F (partition6) på 137Gb och resten blir G (partition7)
(.67 typen behöver man bara använda om risken finns att en partition skulle bli större än 254gb. Xboxen kan nämligen inte hantera så stora partitioner.)

Normala storlekar:
Kod: Markera allt
C: 500Mb Operativsystem Partition 4
D: N/A DVD-Spelare N/A
E: 4895Mb SaveGames Partition 5
F: HDD/BIOS beroende Endast Chippat Partition 6
G: HDD/BIOS beroende Endast Chippat Partition 7
X: 750Mb Cache Partition 1
Y: 750Mb Cache Partition 2
Z: 750Mb Cache Partition 3



Dessa begränsningar är den vanligaste orsaken till att man har problem/fel med överföring till xbox via FTP
Tänk på att aldrig fylla enhet E: helt och hållet för då kommer xboxen att sluta att fungera
I vissa program kan man ställa in att det skall fixa långa filnamn automatiskt (i t.ex XboxMediaCener, Avalaunch, mfl) denna funktion är bara till för de som skall föra över MP3 eller liknade filer till xboxen. det kan vara förödande för den som försöker föra över ett spel som behöver en HDD fix (vissa spel har LÅNGA filnamn). om du då har denna fix igång i din FTP server (T.ex XBMC) märker du aldrig att den döper om viktiga filer.

XBpartitioner

InläggPostat: lör okt 11, 2008 6:39 pm
av DragonSlayer
Man kan skapa partitioner som är större än 256Gb om man använder programmet XBpartitioner
Det som händer är att den ändrar kluster storleken:
32k clusters solve the corruption problem many people have reported when
using partitions larger then 256GB. As this is a cluster count limitation
issue, 32k clusters allow partitions of up to 512GB. Above that, 64k
clusters are used up to the 1TB mark, and so forth.

Nu undrar du kanske hur kluster storlekar fungerar?
lite enkelt kan man väl säga att en 1K fil reservarar ett helt kluster (i normalfallet 16k)
i ett 32k kluster system reserverar den 32k osv...
i ett filsystem med större disk än 1Tb används alltså 128kb kluster.. detta gör att 4st 1kb filer reservar 1mb
Roughly you'll waste <cluster size> times <files on drive> divided by two in
space. Fewer, larger files along with smaller clusters result in better
efficiency.