forum.dragonslayer.se • Visa tråd - JTAG i Nätverk
Sida 1 av 2

JTAG i Nätverk

InläggPostat: ons jun 29, 2011 2:19 pm
av DragonSlayer
JTAG i nätverk

Om man har en router/gateway/brandvägg som delar ut ipadresser automatiskt (dhcp), brukar det alltid finns en inställning att reservera/"göra statisk" en viss ipadress för en viss mac adress.
Detta gör man i sådana fall i dhcp serverns webinterface
förfarandet är olika för olika märken och modeller.. konsultera din manual.
Ofta brukar man kunna surfa till adressen http://192.168.0.1 och logga in där.
Det rekommenderade är att låta konsollen få en adress automatiskt, för att sedan reservera den så att man alltid vet vilken adress den har.

Edit: se dashlauch
Det finns flera anledningar till att vilja spärra access för konsollen mot xbox-live.
Jag skulle rekommendera att göra detta via family settings på konsollen, eftersom detta är det ända sättet att låta konsollen hämta homebrew uppdateringar via nätet.
Spärrar man konsollen i routern kommer många andra funktioner att sluta fungera.


Har du ingen router konfigurerar du manuellt en statisk ipadress i NXE (original) dashboarden.

FTP - File Transfer protocol

FTP-server finns i bland annat FSD och XexMenu. Dessa måste aktiveras i inställningana för respektive program. Standard användarnamn och lösenord är xbox och xbox
för att ansluta med t.ex internet explorer kan man skriva ftp://xbox:xbox@192.168.0.64 om xbox360 ipadressen är 192.168.0.64
även ISO2GOD använder FTP.. ställ in under options
Tänk på att visa mjukvarubrandväggar (ex XP) behöver öppnas för programmet du använder.
Det finns massor af FTP-klienter med bra funktioner för att hantera filerna på konsollen, själv använder jag Total Commander http://www.ghisler.com/ av den anledningen att jag använder den filhanteraren till det mesta.


XLINK-KAI

Xlink kai är ett protokoll tunnelings program för att kunna köra System-Link spel över internet.
Man installerar xlink-kai klienten på en dator i sitt nätverk
hämta på http://www.teamxlink.co.uk/
Man kan välja att köra GUI på den datorn oxo, men har man FSD så har den ett eget gui. då är det bättre att göra gui där och bara ha engine igång på datorn.
Har man flera gamertags bör man inte ange sin xlink tag på enginen utan i gui'et i FSD
System-Link spel för 360 är ping begränsade till 30ms

DASHLAUNCH

Dashlaunch används för att starta annan dashboard än NXE som standard dashboard.
programmet har även stöd för minnespatchning så det kan patcha bort 30ms ping begränsningen.
från och med v2.20 kan den även blockera xbox-live

Ställa in Statisk IP på 360

InläggPostat: fre jul 08, 2011 3:08 pm
av DragonSlayer
Om du nödvändigtvis måste ställa in en Statisk adress, följ nedanstående.
(rekommenderat annars är att göra en reservation i bredbandsdelaren/routern/gateway/etc)

TCP/IP inställningarna på xbox360 gör du i NXE ungefär såhär:

1.På konsolen går du till My Xbox och väljer sedan System Settings.
2.Välj Network Settings.
3.Välj Wired Network om du uppmanas att göra det.
4.Välj Configure Network.
5.På fliken Basic Settings väljer du IP Settings.
6.Välj Manual och välj sedan IP Address.
7.Ange 192.168.0.64 och välj sedan Done.
8.Välj Subnet Mask, ange 255.255.255.0 och välj sedan Done.
9.Välj Gateway, ange 192.168.0.1 och välj sedan Done.
10.På fliken Basic Settings väljer du DNS Settings.
11.Välj Manual.
12.Välj Primary DNS Server.
13.Ange 192.168.0.1 och välj sedan Done.
14.Välj Done igen.


Siffrorna ovan är exempel.
Ta först redan på vad du har för IP inställningar på din dator (windows)
starta en komandoprompt
kör kommandot ipconfig /all

du får nu upp alla nätverksinställningar du behöver ha reda på
titta på IPv4 inställningarna för "Anslutning till lokalt nätverk"
IPv4-Adress = IP-adress (datorns)
Nätmask = Subnet mask
DNS = DNS
Standard-gateway = router

Alla IP-adresser i ett nätverk måste vara unika och ligga i samma serie och använda samma nätmask
nätmasken bestämmer broadcast address och nätnamn
olika nätmaskar = olika nätverk
olika serier = olika nätverk

t.ex om din dators ipadress är 192.168.0.10 så skall serien (192.168.0.*) användas och * vara unik i nätverket för den serien.
Välj nu en siffra mellan 2 och 253 som du vill ha på din 360... (t.ex 64)
Starta en komandoprompt och skriv
ping 192.168.0.64
(om du valde 64)
ping kommer nu att meddela om 64 används i ditt nätverk genom att antingen ge dig svarstider i ms eller helt enkelt tala om att värden inte kunde nås...
Får du svar i ms måste du använda en annan siffra eftersom den då var upptagen.
kan värden inte nås betyder det att den är ledig och kan användas.
(vissa värdar (t.ex PC) kan ställas in att inte svara på ping)

Om du vill kommunisera från din dator till din 360 måste du använda samma subnät mask på 360 som på datorn.
nätmasken 255.255.255.0 specificerar nätnamnet 192.168.0.0 i det här fallet och broadcast adressen 192.168.0.255 och att storleken är 254 noder/hostar/värdar

Gateway adressen specificerar närmaste väg ut på internet eller till nästa nätverk detta är vanligen din router/brandvägg/bredbandsdelare/etc.
Du behöver inte ange en gatewayadress om du inte vill att konsollen skall nå utanför ditt lokala nätverk eller helt enkelt inte har någon koppling till internet.
OFTAST skall denna adress vara samma som på datorn.

DNS är är internet telefonkatalogen som översätter namn adresser som t.ex ixtreme.se till IP-adresser (78.69.51.232)
Använd samma som din dator har (vanligtvis router adressen)

När du har gjort inställningarna på 360'n kan du testa ping kommandot igen och då skall du få en svarstid i ms.
annars har du angett någon adress fel eller så har du ett kabelbrott någonstans, eller ev ett fel på någon hårdvaru grej imellan dator och xbox360.