Visa tråd - Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC • forum.dragonslayer.se

Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Här diskkuterar vi XBMC och XBMP media spelaren för xbox

Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav Ered » fre maj 21, 2010 1:08 pm

Hej Bäste Mäster!

Jag har googlat runt och läst de olika guiderna hur man lättast för över spel och program mellan två xbox ( bla din ”Kopiera spel från xbox till xbox”), men jag går bet någonstans. Har två xbox där jag håller på och sätter upp den ena till min bror så att han skall ha något att göra när han är hemma på pappaledighet.... (vi får se vad sambon säger om det ;)). I alla fall så kör jag den allra senaste XBMC (HTC rev28472) på bägge boxarna och jag ger dem statiska IP adresser 192.168.0.4 på den ena och den andra 192.168.0.5 på den andra. Jag använder en korsad kabel och kan utan problem FTP:a grejer från min PC till var och en och när jag gör det kan jag läsa den givna IP adressen i XBMC under settings. Men så fort jag kopplar i hop xboxarna direkt med varandra försvinner IP adresserna och det står att jag inte har något nätverk. Man kan inte heller gå in i DVD2XBOX och aktivera nätverket under settings (som det står i guiden att man skall göra). Autodetectfunktionen har jag prövat både i XBMC och DVD2XBOX men inte den heller fungerar. Jag har även prövat att ha en xbox som server och den andra utan FTP aktiverad, precis som jag prövat med båda som FTP-server eller båda som clienter. Jag har även provat med olika DNS-servar och stanard-gatewayar (samma på bägge xboxar), just nu kör jag med 0.0.0.0. Inte heller UPnP eller SMB har jag fått att fungera.

Det känns som om problemet ligger i att jag inte har en aktiv FTP mode så fort jag bryter mellan PC:en och ett xbox och kopplar på det andra xboxet. Jag har hittat något med aktiv och passiv FTP i tex Avaluanch men inte set något liknande i xbmc.xtml eller i GUI:en. Kan det vara det som är problemet och vad sätter jag en av boxarna till att bli aktiv, förutom att starta FTP server?

Sedan en annan fråga, när jag uppdaterade XBMC försvann den snygga listan med ikoner som jag hade (från det tidigare ägaren av xboxet), Om jag kopierar tillbaka den gamla userdata katalogen borde den säkert komma tillbaka, men då kommer andra grejer som jag inte vill ha med också. Jag har märkt att så fort jag kopierar in ett nytt program eller spel så får det spelet/programmet en snygg ikon men de gamla behåller XMBC standardikonen. Finns det något lätt sätt att få XBMC att plocka upp de defualt.tbn som kan finnas i varje katalog. Jag har läst endel om ikoner på olika sidor, någon föreslog att man skulle stoppa bilderna i savegame foldern på E:... men det kan bli svårt att hitta rätt. FInns det något enklare sätt?

Tack för hjälpen!
Erik
Ered
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 21, 2010 12:33 pm

Re: Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav DragonSlayer » fre maj 21, 2010 4:02 pm

Eftersom det fungerar när du kör direkt mot din PC så tror jag att det är kablen som spökar...
om du har två kablar och en switch/hub/router fungerar det säkert
Du kanske kan lura igång dom annars ... starta den ena medans den är kopplad till PC.. och när du startat upp kopplar du in den till den andra xboxen och startar den.

Du kan eventuellt köra nätverkssetupen från original dashboarden! har för mig att där finns nått test oxo :)

Utseendet i xbmc styrs med olika skins.. ditt gamla skin borde ha kommit med när du uppgradreade xbmc.. det kanske bara inte är valt som standard..
det kan oxo vara så att det gamla skinnet inte är kompatibelt med den nya versionen av xbmc..
tyvärr har jag inga erfarenheter av andra skin än dom som föjler med som standard.
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav Ered » fre maj 21, 2010 4:52 pm

Hej igen och tack för det snabba svaret!

Jag har prövat att lura igång dem flera gånger och då får jag upp Ip nummer när jag startar text DVD2XbOX men sedan så fort jag kopplar på den andra boxen så händer inget. Kan inte heller lägga till den andra boxen som en FTP-källa via dess ipnummer. Iden med att koppla i hop dem över en router är bra och den skall jag testa . Kabeln kanske är problemet (egenskalad) men vist är det lustigt att den då funkar till en PC? Men visst det är värt att kolla upp.

Jag kör(de) Project Mayhem III både den gamla versionen och i den nya versionen av XBMC så jag vet i sjutton varför den gör så där, kanske någon inställning jag inte sett.

Med vänlig hälsning
Ered
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 21, 2010 12:33 pm

Re: Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav DragonSlayer » fre maj 21, 2010 9:37 pm

xboxen är inte så bra på att autodetecta nätanslutningar :(
PC brukar vara bra på det dock..

Det skall gå att köra med korsad kabel mellan 2st xboxar (i varje fall i original med system link spel)
jag har dock inte testat med korsad kabel med xbmc
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav DragonSlayer » fre maj 21, 2010 9:37 pm

xboxen är inte så bra på att autodetecta nätanslutningar :(
PC brukar vara bra på det dock..

Det skall gå att köra med korsad kabel mellan 2st xboxar (i varje fall i original med system link spel)
jag har dock inte testat med korsad kabel med xbmc
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav Ered » tis maj 25, 2010 9:40 am

Hej igen

En ny kabel från Clas Ohlsson för ynka 39.90 löste problemet med autodetection. Du hade rätt! Tack för hjälpen!

Nu har jag ett annat problem som en del verkar ha haft tidigare. XBMC och Qwix fungerar inget bra i hop. Qwix låser sig på en %-sats och går inte vidare. Vissa föreslog att man skulle stänga av brandväggar och virusprogram, det hjälpte inte för mig. Andra menar att det är XBMC (skapa bibliotek) som är problemet så jag kör i Evolution nu, men samma sak händer där med. Ibland stannar Qwix vid ”calculating” och drar inte i gång att kopiera. Har provat flera olika xiso filer.

Har hittat mina ikoner under thumbnails i gamla XBMC men de är namngivna på ett konstig sätt (MD5?) så det är inte helt lätt att skapa ny som passar med de olika biblioteken för varje program.

Tack!
Ered
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 21, 2010 12:33 pm

Re: Kopier grejer via DVD2XBOX eller XMBC

Inläggav DragonSlayer » tis maj 25, 2010 1:43 pm

Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE


Återgå till XboxMediaCenter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


cron