Visa tråd - Byta Hitachi-drive - nybörjare • forum.dragonslayer.se

Byta Hitachi-drive - nybörjare

Byta Hitachi-drive - nybörjare

Inläggav Haz » ons maj 12, 2010 5:18 pm

Först & främst ska jag släppa all prestige och villigt erkänna att jag är novis på Xbox360. Jag köpte en begagnad konsol nyligen, den var RROD-fixad men hängde sig ibland (GPUn badade i kylpasta) men efter lite fix (sanering + ny pasta etc) verkar den funka bättre. Ganska snart dog dock DVDn. Jag tror inte det hängde ihop med reparationen, utan det var nog bara ödets nyck... Ovan som jag är vid Xbox (och naiv, kanske?) trodde jag att det bara var att skaffa en likadan DVD och byta, men det har jag nu lärt mig att det inte är så enkelt. Den gamla driven är en DGR-3120L 078, den nya är en likadan fast 059. Går den nya överhuvudtaget att använda (den läser ju i dagsläget skivor men spel går så klart inte att starta)? Den gamla driven är precis som papegojan i Monty Python-sketchen tvärdöd - inte ens eject funkar. Jag har försökt mäta spänningar på den gamla drivens kort (jag hoppades så klart att det bara var en SMD-säkring eller en kallödning eller så), men jag hittar inga uppenbara fel, så jag antar att det är ganska kört. Går det ändå att få ut nyckeln?

Tacksam om någon kan förbarma sig över en nybörjare...
Haz
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 12, 2010 8:56 am

Re: Byta Hitachi-drive - nybörjare

Inläggav DragonSlayer » lör maj 15, 2010 10:12 pm

det finns två sätt att få fram nycklen som behövs till driven.. Antingen att plocka den från TSOP minnet eller att plocka den från xboxens moderkort...
Det senare kräver att xboxen går att jtag-hackaeller att man känner till CPU-nyckeln

Annars löder man loss drivens TSOP minne och läser det i en extern programerare
nyckel kan sedan stoppas i en valfri drive.. dock måste driven rapportera sig som samma märke och modell samt fw version till xbox360 (spoofa)

Om brickningen skett i samband med flashningsförsök är det tyvärr inte alltid säkert att nycklen finns kvar i TSOP :(
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE


Återgå till XBOX360 - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


cron