Visa tråd - Projektarbete "Flashning" • forum.dragonslayer.se

Projektarbete "Flashning"

Projektarbete "Flashning"

Inläggav SjAM » mån dec 07, 2009 6:18 pm

Hej!

Jag går sista året i gymnasiet och är nybörjare på det här med flashning. Har därför valt att jag vill flasha ett Xbox 360 då jag tycker det verkar vara väldigt intressant och vill lära mig om det. Jag har läst hyffsat mycket om det hela och förstår att man ska ersätta firwaren i dvdläsaren på xboxet. Har också flummat igenom JungleFlash guiden och förstått att det är olika läsare i varje xbox vilket verkar vara väldigt krångligt. Så man måste gå till väga på olika sätt när man flashar vad jag förstått.

Jag kommer att beställa en Arcade Xbox från Game --> (http://www.game.se/acatalog/Xbox_360_Ar ... x_360.html). Vad jag har hittat finns det en hel del olika sätt att flasha på enligt guiderna. Vad behöver jag först och främst för att flasha denna Xbox? Ska jag få hem den först sen återkomma när jag sett vad det är för läsare? Jag snackade med game och dom sa att det varierade då den är "Refurbished". Min DVD brännare stödjer DL har jag kollat upp. Behöver jag beställa ett "VIA VT6421A SATA (Serial ATA) PCI" kort? Hur kolalr jag upp om mina "SATA" portar i datorn stödjer det hela? Vad är det för skillnad mellan Auto-Xbins och programmet JungleFlashar? Detta verkar så förvirrande. Har jättemånga frågor men behöver en start på det hela.

Tack på förhand!

/ SjAM
SjAM
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån dec 07, 2009 5:34 pm

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav DragonSlayer » mån dec 07, 2009 11:46 pm

Med programmet "Auto-Xbins" kan du hämta grejorna som listas på http://www.xbins.org (The usaual place)
JungleFlasher är själva Dumpnings och Flashningsprogrammet.

Det finns två olika chipset som man kan använda när man flashar 360 drives..
Det ena är Nforce 3/4 och det andra är VIA 6421.
Eftersom man inte skall ladda drivrutiner för chipsetet så är det enklast att köpa ett kort "VT6421A" eftersom nforce chipsetet normalt finns på moderkort så måste man ladda drivrutiner för det om man inte tänker göra allt i DOS.

Köper du en Retail xbox idag som inte är refurbished får du garanterat en Philips-Lite-On drive
troligast är att du får med med 93850C-2 firmware... Dessa går ej att dumpa utan att man löder i den..

För att öppna själva 360 behöver du lite verktyg:
Torx Mejsel T10
En potatiskniv
En potatisnål (en sån man testar om potatisen kokat färdigt)
Och ett öppningsverktyg för xbox 360

Ett grund kit för att flasha:
Via 6421
Connectivity kit
Öppningsverktyg
Torx T10
Kniv
SATA kabel
lång Moldex-förlängare till Connectivity kit
Windows dator och bootbart USB minne

För att fixa själva dvdspelaren (93850C-2):
En stjärnskruvmejsel (philips)
En intrumentstjärnskruvmejsel spetsig
En lödstation med smal spets
En glasfiberpenna
En skalpell
En strömbrytare
Ett 22Ohms 1/4W motstånd
Virtråd AVG30 ca 15cm
Lödtenn
Multimeter

För att strömförsörja driven under flashningen kan man använda själva konsollen.. skall man göra mer än en drive rekomenderas ett Connectivity kit(det finns flera på marknaden)
(återkommer med mer och fler länkar)
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav SjAM » tis dec 08, 2009 12:08 pm

Okej tack så mycket för att du tar dig tid. Men tycker du jag ska försöka få tag i ett annan xbox istället? Då deta kräver lödning osv, Jag har lödat i kretskort innan och kan det hyffsat.


DragonSlayer skrev:Köper du en Retail xbox idag som inte är refurbished får du garanterat en Philips-Lite-On drive
troligast är att du får med med 93850C-2 firmware... Dessa går ej att dumpa utan att man löder i den..


Men jag kommer ju att köpa en refurbished? Eller fattar jag fel vad du skriver? :oops:
SjAM
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån dec 07, 2009 5:34 pm

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav DragonSlayer » tis dec 08, 2009 12:25 pm

om vi antar att det är microsoft som gjort refurbishen så är det antagligen en Lite-On drive i den ändå...
Men det kan vi ju inte veta förrens vi har ejectat luckan...

Är det en Lite-on 73850C så behöver man om man inte använder det nya sättet en seriell läsare med probe som antingen kan köpas färdig eller byggas själv, bygger du själv behöver du löda då oxo!

Jag trodde att du ville lära dig lite allmänt om att flasha och inte bara en modell... hur många veckor har du på dig?
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav SjAM » tis dec 08, 2009 12:43 pm

Jo det är sant, jag vill lära mig allmänt om flashning för jag kommer ha detta som ett UF företag och projektarbete i skolan. Slutet för projektarbetet är i Juni innan studenten, sen behöver jag nånting att visa upp på UF mässan i Halmstad i mars.

Jag hittade en på blocket och ringde till honom (http://www.blocket.se/hoor/Xbox_360_eli ... ?ca=20&w=3) han sa att scarten inte fungerade pga att åskan hade slagit i tvn och dåvidare gått till scarten i xboxet. Han hade inte provat hdmi uttaget men han skulle göra det idag och han lät säker på att det skulle funka. Hur som helst så sa jag att jag skulle komma och kolla på det ikväll men skulle höra av mig innan för att se om det fungerade. Garantin var ute då han hade köpt det förra året. Vilket tycker du är mest värt att köpa? Detta på blocket eller det på Game (Refurbished)?


Tack för dina svar
SjAM
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån dec 07, 2009 5:34 pm

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav DragonSlayer » tis dec 08, 2009 2:36 pm

Jag hade inte köpt den som blixten dödat .. både hdmi och "scart" kontakten går till samma chip i xbox 360.. så det är nog stor chans att det har tagit skada...

Ska du köpa en begagnad så försök få tag i en som inte är uppgraderad över dashboard 2.0.7371.0 och inte tillverkad efter 2009-06-16 så kan du även använda den till homebrew.. (jag skulle i andra fall inte rekomendera att köpa begagnat alls eftersom garantin bara gäller första ägaren)
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav SjAM » tis dec 08, 2009 5:45 pm

Okej, Men vad menas med dashboard 2.0.7371.0? Är det typ nått tilverkningsnr? Nån särskild utgåva/version?
Varför ska den inte vara tillverkad efter 2009-06-16? Vad är homebrew exakt? Nån sorts simulator så man kan spela andra spel?
Hur kollar man dashboarden?
SjAM
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån dec 07, 2009 5:34 pm

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav SjAM » ons dec 09, 2009 12:53 am

Men hur köper man en xbox 360 som inte är uppgraderad över dashboard 2.0.7371.0 och inte tillverkad efter 2009-06-16 och inte är begagnad?
SjAM
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån dec 07, 2009 5:34 pm

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav DragonSlayer » ons dec 09, 2009 10:35 am

Man får rota i butiker som inte säljer så mycket... på kartongen finns en lucka man kan öppna (eller ett hål på dom nyaste) där man kan se tillverkningsdatumet :) (det är inte så lätt att hitta sånna idag, så därför måste man kanske titta på begagnat)

Jag har inte hunnit skriva så mycket om HomeBrew i forumet... Det finns en bugg i en äldre dashboard som gör att man kan starta linux.. och på så vis starta en hackad dashboard och genom den kan man göra massor av kul grejor..
köra emulatorer.. installera osignerade spel.. använda icke original hårddiskar etc.. Läs mer om FreeBoot & XBReboot för mer info om vad du kan göra.

Är du inte alls intresserad av homebrew kvittar du vilken xbox du skaffar
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Re: Projektarbete "Flashning"

Inläggav SjAM » ons dec 09, 2009 12:51 pm

Okej, jag ska försöka skaffa en xbox som är tillverkad innan det datumet och att dashboarden inte överstiger. Återkommer!
Du får gärna kontakta mig om du skulle råka stöta på en sådan box som man kan använda homebrew på för ett vettigt pris.
SjAM
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån dec 07, 2009 5:34 pm

Nästa

Återgå till XBOX360 - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


cron