Visa tråd - Göra egna kretskort • forum.dragonslayer.se

Göra egna kretskort

Göra egna kretskort

Inläggav DragonSlayer » ons nov 19, 2008 1:07 am

För att göra egna kretkort kan man antingen använda experiment-kretskort med öar eller med banor...
eller så går att göra lite mera professionellt genom att man etsar sitt kretskort själv ..Det brukar jag göra..

Efter att jag skrivit allt det här nedan hittade jag en massa guider:
http://www.kennethshem.se/Moensterkorttips.html
http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/etsa/

Det blir snyggast om man använder dator:
Man behöver ha ett datorprogram där man kan rita upp scheman och göra en layout av kretskortet.. Det finns många sådana program... det jag använder är gratis och heter Eagle
När man har konstruerat färdigt är det bara att skriva ut på OH film (jag använder laserskrivare).. gärna flera exemplar så att man kan häfta samman dem så att det inte går att lysa igenom...

Men man kan oxo använda en Etspenna:
då ritar man direkt på det fotokänsliga kortet

Nu skall ett fotokänsligt kretskort belysas med UV-ljus ... de kort jag använder brukar jag belysa i ca 6 minuter...
DSC02177.jpg
Glöm inte att dra av skyddsplasten från det fotoregistiva mönsterkortet
DSC02177.jpg (269.42 KiB) Visad 17306 gånger


Sen skall kortet framkallas... ner med det i framkallningsvätska...
när det är framkallat så skall det Etsas

ned i ett syra bad (en lösning man får genom att blanda etspulver med vatten)...
så att all överflödig koppar fräts bort. så här står det på påsen med Etspulver:
Instruktion:
Blandningsförhållande 1:5. Vid etsning av kopparlaminat löses 200 g pulver i 1 liter kokande vatten eller motsvarande. Vätskan får då en temperatur om ca 50° C. För optimalt resultat skall etsvätskan hålla en temperatur på ca 40-50° C under etsningen. Etsvätskan skall skölja över laminatet (omrörning, agitering, luftutströmning m.fl. metoder) för att förkorta etstiden. Icke förbrukad lösning kan användas vid senare tillfälle om den förvaras i icke lufttät glasflaska (OBS! Ej PET-flaska).
Förbrukad etsvätska lämnas till miljöstation. Märk med o-organisk laboratorieavfall, innehåller: Natriumpersulfat och koppar.

VARNING
All hantering av etsvätska och etsmedel kräver varsamhet. Använd gummihandskar och skyddsglasögon.
För hälso- och miljöinformation, se säkerhetsdatablad


Allt som behövs kan köpas på Kjell & Company
Användarvisningsbild
DragonSlayer
Site Admin
 
Inlägg: 540
Blev medlem: tor mar 06, 2008 9:19 pm
Ort: Brösarp / Skåne / Sweden
Xbox-Live GamerTag: DragonSlayer SE

Återgå till Allt annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


cron