forum.dragonslayer.se • Visa tråd - LPC-Bussen / LPC Debug
Sida 1 av 2

LPC-Bussen / LPC Debug

InläggPostat: tor apr 03, 2008 1:18 pm
av DragonSlayer
LPC-bussen är där man monterar chipp i en xbox.
Jag har inte en blekaste aning om hur den fungerar men gissar att det är någon slags standard.
(här är lite info jag hittat på internet)
LPC-bussen är på 4-bit och kör på 33MHz. LPC står för "Low Pin Count" och användes initialt till att koppla ett stort antal långsamma enheter såsom tangentbord, serieportar och boot-ROM's till sydbryggan via ett enkelt översättnings chip. LPC bussen finns på xbox huvudsakligen för tester tillverknings processen. (LPC-Debug)

BildBild

På Xbox v1.0 är dessa hål fyllda med lödtenn och måste därför tömmas innan man kan montera en Pin-header
På Xbox v1.6 är inte dessa kopplade så man behöver göra en LPC-Rebuild

Diagram för xbox v1.4

InläggPostat: lör apr 12, 2008 11:17 am
av DragonSlayer
Här är några bilder som kan vara till hjälp när man behöver felsöka på LPC-bussen (v1.4)
Bild
och från ovansidan (observera att färgerna inte stämmer överens)
Bild

Spänningarna på xbox LPC-buss

InläggPostat: lör apr 12, 2008 6:03 pm
av DragonSlayer
Pin Name Voltage
  1. LCLK 0.2V *
  2. GROUND 0.0V
  3. LFRAME 3.3V **
  4. doesn't exist!
  5. LRst 3.3V
  6. VCC5 5.0V
  7. Lad3 3.3V
  8. Lad2 3.3V
  9. VCC3 3.3V
  10. Lad1 3.3V
  11. Lad0 3.3V
  12. GROUND 0.0V
  13. ingen data
  14. ingen data
  15. VCC3 3.3V
  16. ingen data

* not 3V, if you want a precise reading switch the scale to 1-2 V)
** on V 1.3+ 'boxes (0.0V it's disconnected)

Common misinformation I found in the forums "...all pins should read 3.3V except pin 2 (0.0V) and pin 6 (5.0V)..." as you see pin 1 and pin 12 do not read 3.3V...